Monday, June 29, 2015

Esp oh esp

Tahukah anda bahawa ESP Shaklee adalah antara makanan yang mempunyai indeks glisemik yang rendah? Apakah indeks glisemik??

Indeks glisemik:

Indeks glisemik adalah indeks pengukuran mengenai kesan makanan yang mengandungi karbohidrat ke atas paras gkukosa darah.

Siapa yang memerlukan indeks glisemik yang rendah?

1. Pesakit diabetes

2. Orang yang ingin berdiet

3. Orang yang mempunyai tahap kolesterol yang tinggi

Maanfaat indeks glisemik rendah:

1. Mencegah dan mengawal diabetes.

- Sebuah kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition (July 2002) membuat kesimpulan bahawa makanan ber-indeks glisemik tinggi meningkatkan risiko terkena diabetes type 2!

2. Mencegah kanser.

- Artikel lain dalam journal yang sama menyebut adanya korelasi antara makanan tinggi indeks glisemik dengan kenaikan risiko kanser kolorektal, kanser payudara dan mungkin juga kanser ovarium dan prostat!

- Dr.Atkins dalam New Diet Revolution menyebut hubungan antara kanser dengan indeks glisemik yang didasari oleh fakta bahawa sel kanser 'mendapat makanan dari gula'. Buku itu juga menyebut bahawa penderita kanser payudara lebih mungkin untuk selamat dan kurang mengalami kekambuhan jika tingkat insulin tubuh mereka lebih rendah.

3. Mencegah penyakit jantung.

- Risiko penyakit jantung meningkat selari dengan jumlah kolesterol di dalam tubuh anda. American Journal of Clinical Nutrition juga melaporkan bahawa diet rendah indeks glisemik mengurangi kolesterol jahat dan trigliserida dalam waktu sebulan.

4. Mengurangkan masalah obesiti.

- Makanan dengan indeks glisemik rendah akan membuat seseorang berasa kenyang dan dapat bertahan lama dari merasa lapar. Oleh sebab itu sekiranya anda mengambil ESP semasa perut kosong, ia akan menyebabkan rasa kenyang yang berpanjangan!!

0 comments:

Post a Comment

 

Penafian

Segala maklumat yang terkandung di dalam blog ini adalah berkaitan produk kesihatan Shaklee. Ia bukan bertujuan mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sekiranya anda menghidap sebarang penyakit sila dapatkan khidmat nasihat dan rawatan daripada doktor dan pakar pemakanan anda

Sijil Halal Shaklee

Total Pageviews